Tuesday, May 22, 2007

Semne bizantine

Ca ortodocsi, suntem purtatorii - constienti sau inconstienti - si reprezentantii unei cutremuratoare spiritualitati, - spiritualitatea bizantina. Se foloseste mult termenul 'cultura' intr-un context ca cel ce fata, termen pe care il evit in mod intentionat, intrucit cultura, in masura in care se poate relationa cu valori spirituale, o face - marturisit sau nu, asumat sau nu - subordonindu-se mediului de drept al acestui tip de valori, mediu de drept care este cel al miscarii omului catre Dumnezeu, al zidirii de tip duhovnicesc, - religia.
O componenta de mare adincime si covirsitoare frumusete - ca tot ce vine de la Dumnezeu - este asa-numita muzica bizantina. Spun 'asa-numita', intrucit aceasta substanta sonora care a fost inca de la inceputuri parte a inaltarii spirituale a omului in Hristos are, ca orice fenomen care se desfasoara in orizont eminamente spiritual, - ca si Tainele, daca vreti - o parte vazuta si una nevazuta, - substanta sonora si substanta duhovniceasca. Toate acestea o plaseaza mult dincolo de ceea ce putem numi, in general, muzica. Denumita cu un termen general - si intr-o buna masura conventional - muzica psaltica, muzica bizantina nu e, ca in cazul oricarui alt tip de muzica, un fenomen care se desfasoara intre doua medii, - cel 'protagonist' si cel 'receptor', ci e o componenta a ritului crestin, a rugaciunii colective, a 'tainei adunarii', cum formuleaza Schmemann, - ea sta la baza eclesiei, a adunarii in biserica lui Hristos, e cintata de tot crestinul deopotriva: muzica psaltica NU ARE SPECTATORI, intrucit biserica lui Hristos nu are spectatori, ci doar traitori.

Repertoriul corului Agni Parthene este rezultatul unei serii de cercetari pe care le facem, atit in domeniul muzicii bizantine si al limbajului muzical aferent, cit si in cel al limbii arhaice ( in cazul pieselor cintate in greaca veche - bizantina liturgica ) proprii culturii bizantine si bisericii ortodoxe originare.
Avind o structura compozitionala mai curind similara demersului contrapunctic decit celui armonic, muzica bizantina - incantatia bizantina, mai exact - se desfasoara pe o serie de 'nivele', dintre care unele 'auzite', iar altele 'neauzite'. Nivelul - sau nivelele - auzite sunt vocea sau vocile primare, (vocile 'din fata', - cumva corespondentul vocii I din muzica liniara), iar nivelul sau nivelele 'neauzite' sunt cele ale asa-numitelor isoane, constituind de fapt partea cea mai grea a interpretarii. Isoanele, 'pronuntate' sau 'nepronuntate' (pronuntind cuvintele rugaciunii-text sau fiind doar intonari), 'egale' sau 'inegale' (evoluind pe o singura nota sau pe mai multe) pot fi considerate, simplificind foarte mult, un fel de 'fundal' sonor, - tonuri foarte lungi care, in relatie cu vocile primare, creeaza o structura sonora asa-zis 'armonica'. In realitate, isonul e o componenta care are rolul de a 'disparea': un sunet care, datorita 'egalitatii' lui, trece din nivelul constient al perceptiei in cel subconstient, devenind o prezenta permanenta, dar asezata atit de adinc incit e abia perceptibila, desi puternica sonor. Isoanele sunt de fapt 'partea nevazuta' a muzicii bizantine, o componenta care respecta intocmai legile eclesiei: eclesia ('adunarea', 'biserica'), ca mediu si temelie a rugaciunii colective, face ca rugaciunea colectiva sa fie terenul pe care se misca rugaciunea fiecaruia dintre noi; isonul e 'terenul' nevazut pe care se misca perceptia fiecaruia dintre noi, starea fiecaruia dintre noi in relatie cu incantatia bizantina, in relatie cu rugaciunea crestina pe care incantatia o insoteste sau exprima.

NOTE, GAME, MODURI
Muzica bizantina poate fi octofonica (octocordala), pentafonica (pentacordala) sau tetrafonica (tetracordala), ceea ce inseamna ca foloseste trei tipuri de game, cu opt, cinci sau patru trepte/tonuri.
Cele opt tonuri (sau ech-uri, - 'ihos'='glas'(gr.)) ale modului octofonic sunt:
Ni Pa Vu Ga Di Ke Zo Ni
Linia melodica e reprezentata in scrierea muzicala bizantina de o serie de semne, dupa cum urmeaza:

Pentru urcare / For upward movement:
Oligon / Step
Petasti / Flutter
Kentimata / Doublestich
Kentima / Stich
Psili / Leap
Pentru coborire / For downward movement:
Apostrophos / Apostrophe
Elaphron / Light
Yporrhoi / Cascade
Hamili / Low
Ton egal / For no movement:
Ison / Level
Semne combinate / Combined signs:
Septima(sus) / Seventh up
Septima(jos) / Seventh down
Octava(sus) / Octave up
Octava(jos) / Octave down

No comments: